PSS SMK TASEK. Powered by Blogger.

Sunday 16 March 2014

PM mahu semua pihak berhenti cetus isu perkauman


KUALA LUMPUR 9 Mac - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengingatkan semua pihak agar berhenti mengeluarkan sebarang ucapan atau kata-kata berbaur perkauman yang boleh mencetus persengketaan antara kaum.
Katanya, kemakmuran Malaysia wajib dipertahan kerana negara ini tidak dibina dengan mudah, sebaliknya telah banyak pengorbanan keringat serta nyawa ditumpahkan baik oleh pihak kerajaan mahu pun pejuang kemerdekaan sejak dahulu.
Tegas beliau, sebarang kealpaan, sikap buta sejarah dan mementingkan diri sendiri pihak tertentu tanpa mengambil kira sensitiviti kumpulan lain hanya akan menjerumuskan Malaysia ke dalam kancah kemusnahan.
"Kita bina negara ini bukan mudah. Banyak pengorbanan terpaksa dibuat. Janganlah kita musnahkan. Jangan bersikap alpa dan buta sejarah atau mementingkan diri sendiri demi kepentingan atau objektif politik.
"Negara ini mempunyai masa depan yang cukup cerah (hasil pentadbiran kerajaan Barisan Nasional), jangan kita musnahkan," katanya semasa berucap merasmikan Program Penyatuan Nasional 2014, di sini hari ini.
Yang turut hadir, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Joseph Kurup; Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dan Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Ahmad Phesal Talib.
Dalam pada itu, Najib berkata, inisiatif penyatuan nasional lahir selepas kerajaan bimbang dengan perluasan polarisasi antara kaum dan menurutnya jika keadaan tersebut tidak ditangani dengan segera tidak mustahil malapetaka akan muncul.
Tambah Perdana Menteri walaupun masalah tersebut belum berada pada tahap serius tetapi langkah pencegahan dan penyatuan perlu dilakukan dengan segera kerana tiada guna untuk bertindak selepas sesuatu sudah musnah.
"Rakyat perlu memainkan peranan utama untuk mengekalkan keharmonian dan perpaduan ini kerana kerajaan hanya pemudah cara untuk memastikan polarisasi ini dapat ditangani dengan sebaik mungkin demi kepentingan bersama.
"Kita tidak mahu hanya selepas keadaan sudah parah baru hendak bertindak kerana keharmonian ini adalah nikmat tidak terhingga yang wajib dipertahankan semua pihak kerana tiada kemajuan tanpa keamanan," katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140310/dn_03/PM-mahu-semua-pihak-berhenti-cetus-isu-perkauman#ixzz2vQDyTcsx
© Utusan Melayu (M) Bhd

 

0 comments:

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP